Kennisbank  Bezpieczeństwo

View all Bezpieczeństwo Geopolityka KYC - PSK Należyta staranność Pranie pieniędzy RODO Ubezpieczenie Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie/Ryzyko behawioralne 


Krypto- oraz tulipanomania

12 lipca 2021
Knowledge Base

Michel Klompmaker

Kolejny skandal kryptograficzny był do przewidzenia. Dwóch braci z RPA uciekło z sumą 69 000 bitcoinów. Kryptowaluta należała do klientów, którzy niegdyś powierzyli swoje pieniądze Africrypt. To kilka miliardów euro. Dwaj bracia założyli swoją firmę w 2019 roku w Johannesburgu. Jak zwykle na tym rynku obiecywali wysokie zwroty i celowali w osoby o wysokiej wartości netto. W kwietniu zeszłego roku doszło do usterki, w wyniku której klienci zostali ostrzeżeni, firma została bowiem zhakowana, a bezpieczeństwo internetowych portfeli kryptograficznych zagrożone. A teraz cofnijmy się do XVII wieku. O co właściwie chodzi z tymi tytułowymi tulipanami? Czytaj dalej

OECD mówi: sprawdzam. Polska trzyma karty przy orderach.

05 lipca 2021
Knowledge Base

Piotr Żyłka

W następstwie konsultacji przeprowadzonych przez OECD ze stroną Polską w listopadzie 2020 r., Grupa Robocza, w opublikowanym w dniu 22 czerwca br. komunikacie wyraziła swoje rozczarowanie brakiem jakichkolwiek działań po stronie polskiej, zmierzających do wdrożenia reform legislacyjnych w celu nowelizacji przepisów z zakresu odpowiedzialności osób prawnych, jak i ochrony osób informujących o przypadkach naruszenia prawa.

Czytaj dalej

Badania FCA ujawniają wzrost własności kryptoaktywów

29 czerwca 2021
Knowledge Base

Badania opublikowane przez FCA szacują, że 2,3 miliona dorosłych posiada obecnie kryptoaktywa (wzrost z 1,9 miliona w zeszłym roku). Większość dorosłych wie z reguły czym jest kryptowaluta. Odsetek ten wzrósł na przestrzeni ostatniego roku z 73% do 78% osób badanych. Badania konsumenckie pokazują, że wraz z upowszechnianiem się posiadania kryptowalut zmieniło się podejście do nich. 38% użytkowników kryptowalut uważa je za hazard (spadek z 47% w zeszłym roku), podczas gdy coraz więcej osób postrzega je jako uzupełnienie lub alternatywę dla inwestycji głównego nurtu. Natomiast poziom ogólnego zrozumienia kryptowalut spada. Niektóre osoby słysząc pojęcie kryptowaluty mogą nie w pełni rozumieć jej zamysł. Jedynie 71% badanych poprawnie zidentyfikowało definicję kryptowaluty z listy stwierdzeń. Czytaj dalej

Nowe przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy – rewolucja dla biur rachunkowych?

24 czerwca 2021
Knowledge Base

W życie wchodzą kolejne zmiany wynikające z nowelizacji Ustawy AML (Anti Money Laundering). Od 31 lipca br. poszerzony zostaje katalog instytucji obowiązanych. Funkcjonuje przeświadczenie, iż w procederze prania pieniędzy wykorzystywane są głównie instytucje finansowe. Tymczasem instytucje obowiązane, to nie tylko banki ale także operatorzy pocztowi, pośrednicy nieruchomości, czy też fundacje oraz stowarzyszenia. Teraz dołączą do nich m.in. przedsiębiorcy prowadzący działalność polegającą na obrocie lub pośrednictwie w obrocie dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami. Ustawa AML obejmuje także biura rachunkowe.

Czytaj dalej

Scamdemia. To właśnie oszustwa są globalnie najczęściej popełnianymi przestępstwami internetowymi

19 czerwca 2021
Knowledge Base

To dobrze znana historia, prawie trzy czwarte wszystkich ataków online to oszustwa, 56% to oszustwa, w których ofiary dobrowolnie przekazują poufne dane przestępcom. W 17 procentach ataków dochodzi do ataków phishingowych, w których kradzione są dane bankowe. Wynika to z niedawno opublikowanej analizy Group-IB. Korzystając z zastrzeżonej technologii Digital Risk Protection, dostawca ten zidentyfikował ponad 70 grup oszustów w jednym typie oszustwa, Classiscam. Z tej grupy 36 koncentruje się na krajach europejskich. Korzystając z Classiscam, oszuści ukradli około 7 750 000 euro w ciągu roku. Spostrzeżenia uzyskano za pomocą sieci neuronowych i metodologii scoringowej uczenia maszynowego systemu Digital Risk Protection. Czytaj dalej

Odpowiedzialność Compliance Officera

11 czerwca 2021
Knowledge Base

Piotr Żyłka

NY Bar Association, we współpracy z organizacjami zrzeszającymi inwestorów na amerykańskich rynkach, kontynuując poruszoną w lutym ub. roku tematykę odpowiedzialności compliance, opublikował raport pt. Framework for Chief Compliance Liability in the Financial Sector, który wskazuje ramy i kluczowe przesłanki dla organów nadzoru, w ramach prowadzonego postępowania.

Czytaj dalej

Unijne cyfrowe zaświadczenie COVID-19: Parlament Europejski i Rada osiągają porozumienie w sprawie wniosku Komisji

27 maja 2021
Knowledge Base

Komisja z zadowoleniem przyjmuje wstępne porozumienie polityczne między Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie rozporządzenia regulującego unijne cyfrowe zaświadczenie COVID-19. Wszystko więc wskazuje na to, że zaświadczenie (wcześniej zwane zielonym zaświadczeniem cyfrowym) będzie gotowe – zgodnie z planem – do końca czerwca. Dzisiejsze porozumienie osiągnięto w rekordowo krótkim czasie. Było gotowe już dwa miesiące po tym, jak Komisja przedstawiła swój wniosek. Negocjacje w sprawie zaświadczenia prowadził w imieniu Komisji komisarz Didier Reynders w bliskiej współpracy z wiceprzewodniczącymi Verą Jourovą i Margaritisem Schinasem oraz komisarzami Thierrym Bretonem, Stellą Kyriakides i Ylvą Johansson.
Czytaj dalej

Plan Komisji Europejskiej czyli nowe otwarcie polityki UE dot. AML

22 maja 2021
Knowledge Base

Piotr Żyłka

Długo wyczekiwany unijny organ nadzoru, który ma zostać powołany do życia jeszcze w tym roku, a będący emanacją założeń Planu Komisji Europejskiej z maja ub. roku, według unijnej komisarz stanowi fundament „największej przebudowy unijnej polityki w zakresie AML od dziesięcioleci”. W czasie webinarium, zorganizowanego przez AML Intelligence, unijna Komisarz ds. usług finansowych, stabilności finansowej i rynków kapitałowych Mairead McGuinness potwierdziła, że unijny organ nadzoru w zakresie AML, powinien osiągnąć pełną zdolność operacyjną w 2026 r. Wtedy to będzie posiadał wystarczające zasoby, centrum kompetencyjne, jak i umocowania do sprawowania nadzoru nad wszystkimi instytucjami obowiązanymi na gruncie wymogów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Czytaj dalej

Komisja proponuje nowe rozporządzenie, które ma rozwiązać problem zakłóceń powodowanych przez subsydia zagraniczne na jednolitym rynku

11 maja 2021
Knowledge Base

Komisja Europejska proponuje dziś nowy akt prawny, który ma pomóc eliminować ewentualny zakłócający wpływ subsydiów zagranicznych na jednolitym rynku. Dzisiejszy wniosek ustawodawczy poprzedziło przyjęcie w czerwcu 2020 r. białej księgi oraz przeprowadzenie na jej temat szerokich konsultacji z zainteresowanymi stronami. Nowe rozporządzenie ma zlikwidować lukę w przepisach regulujących funkcjonowanie jednolitego rynku. Problem polega na tym, że o ile subsydia przyznawane przez państwa członkowskie podlegają ścisłej kontroli, to subsydia przyznawane przez rządy państw spoza UE są obecnie w dużej mierze poza kontrolą. Dzięki nowym przepisom będzie można skutecznie kontrolować zagraniczne subsydia, które mogą powodować zakłócenia i naruszać równe warunki działania na jednolitym rynku w dowolnej sytuacji rynkowej. Jest to ważne także dla realizacji przyjętej również dziś zaktualizowanej strategii przemysłowej UE, gdyż wspierając sprawiedliwy i konkurencyjny jednolity rynek, stwarzamy odpowiednie warunki do dynamicznego rozwoju przemysłu europejskiego.
Czytaj dalej

Lepsze stanowienie prawa: łączymy siły w celu lepszego stanowienia prawa UE i przygotowania się na przyszłość

04 maja 2021
Knowledge Base

Komisja przyjęła dzisiaj komunikat w sprawie lepszego stanowienia prawa, w którym zaproponowała wiele usprawnień w procesie stanowienia prawa w UE. Dla przyspieszenia europejskiej odbudowy szczególnie istotne jest obecnie jak najskuteczniejsze stanowienie prawa, a równocześnie jak najlepsze dostosowanie europejskich przepisów do przyszłych potrzeb. Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący do spraw stosunków międzyinstytucjonalnych i prognozowania, oświadczył: Komisja dysponuje już jednym z najlepszych systemów stanowienia prawa na świecie, ale musimy zrobić jeszcze więcej. Dlatego podejmujemy dalsze wysiłki w celu uproszczenia unijnego prawodawstwa i zmniejszenia obciążeń, przy równoczesnym lepszym wykorzystaniu prognoz strategicznych oraz wspieraniu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. Powodzenie tego zamierzenia jest jednak uzależnione od współpracy wszystkich zainteresowanych stron podczas procesu kształtowania wysokiej jakości unijnej polityki, co przełoży się na silniejszą, bardziej odporną Europę.
Czytaj dalej