Dekada cyfrowa: Komisja uruchamia plan działania mający na celu wsparcie odbudowy i transformacji sektora mediów i sektora audiowizualnego

05 marca 2021
Knowledge Base

Komisja Europejska niedawno przyjęła plan działania mający na celu wsparcie odbudowy i transformacji sektora mediów i sektora audiowizualnego. Sektory te, szczególnie dotknięte kryzysem koronawirusa, mają zasadnicze znaczenie dla demokracji, różnorodności kulturowej Europy i autonomii cyfrowej. Plan działania koncentruje się na trzech obszarach działalności i 10 konkretnych działaniach, które mają pomóc sektorowi medialnemu wyjść z kryzysu poprzez ułatwianie i poszerzanie dostępu do finansowania, transformację poprzez stymulowanie inwestycji w celu uwzględnienia bliźniaczego przejścia na technologię cyfrową i ekologiczną, przy jednoczesnym zapewnieniu przyszłej odporności i wzmocnienia pozycji sektora Europejscy obywatele i firmy. W ramach instrumentu na rzecz odbudowy i odporności każdy krajowy plan naprawy i odporności będzie przewidywał minimalny poziom 20% wydatków na technologie cyfrowe. Środki mające na celu pobudzenie produkcji i dystrybucji treści cyfrowych, takich jak media cyfrowe, będą się liczyć do tego celu.

Ponadto plan działania ma na celu:

1) Ułatwienie dostępu do wsparcia UE za pomocą specjalnego narzędzia dla firm medialnych, aby znaleźć dla nich wszystkie odpowiednie możliwości finansowania z UE. Zapewni to wskazówki, jak ubiegać się o odpowiednie wsparcie UE w kontekście wieloletnich ram finansowych na lata 2021–2027, ale także w ramach krajowych planów naprawy i odporności;
2) Zwiększyć inwestycje w przemyśle audiowizualnym dzięki nowej inicjatywie MEDIA INVEST, której celem jest pozyskanie inwestycji o wartości 400 mln euro w okresie 7 lat;
3) Uruchomić inicjatywę „NEWS” w celu połączenia działań i wsparcia dla sektora mediów informacyjnych. Inicjatywa obejmuje pilotażowy projekt inwestycji NEWS z fundacjami i innymi partnerami prywatnymi, dostęp do pożyczek, które mają być objęte gwarancją InvestEU, dotacje oraz Europejskie Forum Mediów Wiadomości z sektorem. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na lokalne media.

Przekształcać

Plan działania ma na celu wspieranie zielonej i cyfrowej transformacji sektora:

4) Zachęcać do korzystania z europejskich przestrzeni danych medialnych w celu wymiany danych i innowacji;
5) Wspieranie europejskiej koalicji przemysłowej w dziedzinie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, aby pomóc mediom w UE czerpać korzyści z tych wciągających technologii, oraz uruchomienie laboratorium VR Media Lab nad projektami dotyczącymi nowych sposobów opowiadania historii i interakcji;
6) Ułatwienie dyskusji i działań mających na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej dla branży do 2050 r.

Umożliwić oraz wzmacniać

Wreszcie, obywatele i przedsiębiorstwa znajdują się w centrum działań nakreślonych w planie działania, których celem jest umożliwienie i wzmocnienie pozycji Europejczyków. Działania obejmują:

7) zainicjować dialog z branżą audiowizualną w celu poprawy dostępu do treści audiowizualnych i ich dostępności w całej UE, aby pomóc tej branży w zwiększeniu skali i dotarciu do nowych odbiorców i konsumentów, aby mogli cieszyć się różnorodnymi treściami;
8) Wspieranie europejskich talentów medialnych, w tym poprzez promowanie różnorodności przed i za kamerą oraz poprzez rozpoznanie i wspieranie start-upów medialnych;
9) Wzmocnienie pozycji obywateli, w tym poprzez wzmocnienie umiejętności korzystania z mediów i wspieranie tworzenia niezależnych alternatywnych agregatów wiadomości;
10) Wzmocnienie współpracy między regulatorami w ramach Europejskiej Grupy Regulatorów Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA) w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku medialnego UE.
Ten plan działania w zakresie mediów i działań audiowizualnych idzie w parze z europejskim planem działania na rzecz demokracji, którego celem jest wzmocnienie wolności i pluralizmu mediów w całej Europie, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony dziennikarzy. Ten plan działania jest również w pełni zgodny z przyszłymi wnioskami Komisji dotyczącymi ustawy o usługach cyfrowych i ustawy o rynkach cyfrowych, które będą miały na celu unowocześnienie ram prawnych mających zastosowanie do usług cyfrowych w UE.

Co mieli do powiedzenia członkowie Kolegium

Wiceprezes wykonawczy ds. Europy na miarę ery cyfrowej Margrethe Vestager powiedziała: „Jesteśmy zdecydowani pomóc sektorowi medialnemu przetrwać obecną burzę i wyzwania związane z kryzysem oraz w pełni wykorzystać możliwości oferowane przez transformację cyfrową zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i długoterminowej ”.

Wiceprzewodnicząca ds. Wartości i przejrzystości Věra Jourová dodała: „Media to nie tylko sektor gospodarczy, są one filarem naszej demokracji. Dlatego ten plan jest tak ważny. Opiera się na naszych największych atutach, różnorodności i talencie Europy, a jej podstawą jest ochrona wolności wypowiedzi i wolności artystycznej. Polegamy na państwach członkowskich, które wykonają swoją część i wykorzystają dostępne im narzędzia do wspierania sektora, przy pełnym poszanowaniu jego niezależności i pluralizmu mediów ”.

Komisarz ds. Rynku wewnętrznego Thierry Breton dodał: „Media i przemysł audiowizualny są poważnie dotknięte kryzysem, przez który przechodzimy. Teraz jest pilna potrzeba działania. Ten plan przemysłowy będzie naszą mapą drogową dla odzyskiwania mediów, transformacji i wzmacniania ich odporności. Zapewni branży środki do wniesienia wkładu i czerpania korzyści z transformacji cyfrowej i ekologicznej ”.

Następne kroki

Ponieważ czas ma kluczowe znaczenie dla sektora medialnego w UE, większość działań nakreślonych w Planie działań zostanie uruchomionych już w pierwszych miesiącach 2021 r. Konsultacje z zainteresowanymi stronami zostaną przeprowadzone w celu jak najlepszego wdrożenia działań w terenie.

Tło

Długotrwałe problemy, w szczególności fragmentacja rynku, osłabiły europejski sektor audiowizualny i medialny w stosunku do ich globalnych konkurentów. Słabości te zostały zaostrzone przez kryzys związany z koronawirusem, ze spadkiem przychodów z reklam, upadkiem kin (ze stratami szacowanymi na 100 000 EUR na ekran miesięcznie podczas blokady) oraz produkcją w trybie czuwania. Sytuacja ta, w momencie, gdy platformy internetowe spoza UE zdobywają duże udziały w rynku, może zagrozić strategicznej autonomii unijnego sektora medialnego i audiowizualnego. Jeśli chodzi o media, szczególnie niepokojące są spadające przychody (wpływy z reklam spadły od 30% do 80%) oraz dezinformacja w internecie w połączeniu z pojawieniem się „deserów informacyjnych” w niektórych częściach Europy. Ogólnie rzecz biorąc, sektor przyjmuje również ograniczone technologie cyfrowe.

Komisja przedstawiła szereg środków wspierających gospodarkę w czasie kryzysu i wezwała państwa członkowskie do ich maksymalnego wykorzystania w celu wsparcia sektora medialnego. Tymczasowe ramy pomocy państwa zostały szybko wprowadzone i rozszerzone, a dodatkowe fundusze spójności udostępniono za pośrednictwem REACT-EU, w ramach którego sektor kultury został uznany za priorytet. Tymczasowe wsparcie w celu złagodzenia zagrożeń dla bezrobocia w sytuacji nadzwyczajnej (SURE) jest również ważnym instrumentem dostępnym dla państw członkowskich w celu zwalczania negatywnych skutków gospodarczych i społecznych wybuchu koronawirusa.

Równocześnie Komisja dostosowała istniejące narzędzia, na przykład istniejący instrument gwarancyjny dla MŚP z sektora kultury i sektora kreatywnego, w tym mediów, aby umożliwić większą elastyczność w spłacie pożyczek i ułatwić udzielanie pożyczek poprzez zapewnienie większego bezpieczeństwa instytucjom finansowym.

Źródło: Komisja Europejska

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *