EBA opublikowała wytyczne dotyczące zdalnego onboardingu klientów

01 grudnia 2022

22 listopada br. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) opublikował ostateczne wytyczne dotyczące korzystania ze zdalnych rozwiązań do onboardingu klientów. Wytyczne te określają kroki, jakie instytucje kredytowe i finansowe powinny podjąć w celu zapewnienia bezpiecznych i skutecznych praktyk zdalnego wdrażania klientów zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT) oraz unijnymi ramami ochrony danych. Wytyczne mają zastosowanie do wszystkich instytucji kredytowych i finansowych objętych zakresem dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy (Anti-money Laundering Directive – AMLD).

Niniejsze wytyczne ustanawiają wspólne standardy UE w zakresie opracowywania i wdrażania solidnych i uwzględniających ryzyko procesów i polityk wstępnej należytej staranności wobec klienta w kontekście jego zdalnego onboardingu. Określają one kroki, jakie instytucje finansowe powinny podjąć, wybierając narzędzia do zdalnego wdrażania klientów oraz oceniając adekwatność i niezawodność takich narzędzi, w celu skutecznego wypełniania swoich obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Wytyczne te są neutralne pod względem technologicznym i nie stawiają jednego narzędzia nad drugim.

Kontekst i podstawy prawne

Niniejsze wytyczne opracowano w odpowiedzi na wniosek Komisji Europejskiej w kontekście jej strategii finansów cyfrowych  (Digital Finance Strategy), opublikowanej w 2020 r. Są one również zgodne z mandatem prawnym EBA w zakresie kierowania, koordynowania i monitorowania walki unijnego sektora finansowego z praniem pieniędzy i finansowanie terroryzmu (ML/TF).

Dyrektywa w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy określa, co instytucje finansowe powinny zrobić, aby wywiązać się ze swoich obowiązków w AML/CFT, nie określa jednak szczegółowo, co jest, a co nie jest dozwolone w kontekście zdalnym i cyfrowym podczas onboardingu nowych klientów. Stworzyło to ryzyko, w którym oczekiwania regulacyjne dotyczące praktyk zdalnego wdrażania instytucji kredytowych i finansowych były niejasne. Utrudniło to również przyjmowanie nowych lub innowacyjnych form identyfikacji klienta przez instytucje kredytowe i finansowe. Te zagrożenia i wyzwania zostały spotęgowane przez rosnący popyt na opcje obsługi klienta bez bezpośredniego kontaktu podczas pandemii Covid-19.

Przydatne linki:

  1. Raport
  2. Zestawienie informacji dotyczących roli EBA w zakresie działań AML/CFT

Źródło: eba.europa.eu

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *