Zalecenia Komisji dotyczące działań mających na celu zwalczanie podrabiania towarów i lepszą ochronę praw własności intelektualnej

02 kwietnia 2024

19 marca br. Komisja przyjęła zalecenie w sprawie zwalczania podrabiania towarów, zarówno w internecie, jak i poza nim, oraz w celu poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej. Zalecenie, znane również jako „unijny zestaw narzędzi przeciwko podrabianiu towarów”, ma na celu wspieranie współpracy między posiadaczami praw, dostawcami usług oraz organami ścigania, przy jednoczesnym zachęcaniu do stosowania najlepszych praktyk, nowoczesnych narzędzi i technologii. 

Zestaw ten obejmuje strategiczne inicjatywy mające na celu zwalczanie podrabiania towarów i wzmocnienie egzekwowania praw własności intelektualnej, określające specjalne narzędzia mające na celu zwiększenie odporności przedsiębiorstw i ich zdolności do lepszej ochrony ich wartości niematerialnych i prawnych, w tym przed kradzieżą cybernetyczną.

Zalecenie stanowi kontynuację planu działania w zakresie własności intelektualnej z 2020 r., w którym Komisja zobowiązała się do poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej poprzez przyjęcie aktu o usługach cyfrowych i ustanowienie zestawu narzędzi przeciwko podrabianiu towarów, które zostaną przyjęte wraz z niniejszym zaleceniem.

Kluczowe działania zaproponowane przez Komisję w jej zaleceniu obejmują:

  • Wyznaczenie pojedynczego punktu kontaktowego do spraw egzekwowania praw własności intelektualnej oraz rozszerzenie wykorzystania istniejących narzędzi, takich jak portal egzekwowania praw własności intelektualnej udostępniony przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO);
  • Zachęcanie sygnatariuszy protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrobionych towarów w Internecie do ubiegania się o status zaufanego podmiotu sygnalizującego na mocy aktu o usługach cyfrowych, zapewniając tym samym pierwszeństwo przy składaniu wszelkich zgłoszeń dotyczących nielegalnych treści;
  • Dostosowanie procedur w celu przeciwdziałania nowym praktykom podrabiania towarów, zajęcie się takimi kwestiami jak lustrzane strony internetowe z dynamicznymi nakazami, optymalizacja wymiany informacji w postępowaniach sądowych oraz zapewnienie odpowiedniego odszkodowania za szkody, w tym szkody materialne i moralne;
  • Promowanie stosowania alternatywnych metod rozstrzygania sporów we wszystkich sporach dotyczących własności intelektualnej, oferując opłacalną i skuteczną opcję, zwłaszcza w przypadku sporów transgranicznych i MŚP;
  • Ponowną ocenę i potencjalne zwiększenie maksymalnych sankcji za poważne przestępstwa związane z własnością intelektualną;
  • Wzmocnienie pozycji organów nadzoru rynku w zakresie dalszego wykrywania i zwalczania podrabiania towarów;
  • Opracowanie praktyk mających na celu szybsze, tańsze i bardziej ekologiczne przechowywanie i usuwanie podrobionych towarów;
  • Dostosowanie praktyk w zakresie własności intelektualnej do sztucznej inteligencji i światów wirtualnych, z wykorzystaniem łańcucha bloków na potrzeby identyfikowalności łańcucha dostaw i systemów rozpoznawania treści w celu wykrywania podrabiania towarów i towarów pirackich;
  • Włączanie treści dotyczących własności intelektualnej do krajowych programów szkoleń i kształcenia, zwłaszcza w zakresie egzekwowania prawa i prowadzenia działalności gospodarczej.

Kluczowe narzędzia zaproponowane przez Komisję w jej zaleceniu, skierowane są w szczególności do MŚP. Komisja opracuje zestaw narzędzi do zapobiegania kradzieżom cybernetycznym, zawierający materiały informacyjne i szkolenia. Pomoże to MŚP zapobiegać cyberatakom (np. hakowaniu) na tajemnice przedsiębiorstwa lub reagować na nie. Opracowana zostanie również, przy współpracy z państwami członkowskimi, lista kontrolna zawierająca wytyczne dotyczące sposobu, w jaki MŚP mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję bez uszczerbku dla ich wartości niematerialnych i prawnych.

Dalsze kroki

Komisja wraz z EUIPO będzie ściśle monitorować skutki i wdrażanie niniejszego zalecenia. Na tej podstawie Komisja oceni skutki zalecenia w ciągu trzech lat od jego przyjęcia. Komisja zdecyduje następnie, czy potrzebne są dodatkowe środki na szczeblu UE, biorąc pod uwagę rozwój technologiczny i wyniki prowadzonego przez Komisję badania dotyczącego egzekwowania prawa. W ocenie przeanalizowane zostaną również ewentualne skutki, jakie wdrożenie aktu o usługach cyfrowych i zalecenia w sprawie zwalczania piractwa internetowego wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo mogło mieć na egzekwowanie praw własności intelektualnej.

Kontekst 

Prawa własności intelektualnej odgrywają istotną rolę w gospodarce UE, przy czym działalność obejmująca własność intelektualną stanowi prawie 50 % PKB UE i zapewnia prawie 40 % zatrudnienia. Niestety podrabianie i piractwo stały się palącymi obawami, osłabiając inwestycje i innowacje dla unijnych przedsiębiorstw oraz stwarzając zagrożenie dla konsumentów i środowiska. MŚP są szczególnie podatne na zagrożenia w tej sytuacji i są znacznie bardziej narażone na upadłość w wyniku naruszeń praw własności intelektualnej niż większe przedsiębiorstwa.

Podrabianie towarów jest kwestią wykraczającą poza towary luksusowe i ma wpływ na produkty codziennego użytku, takie jak żywność, kosmetyki i tekstylia, po podstawowe części zamienne do turbin wiatrowych, pociągów i samolotów. W 2019 r. podrobione produkty stanowiły prawie 6 % całego przywozu do UE, osiągając wartość 119 mld EUR i prowadząc do utraty 670.000 bezpośrednich miejsc pracy i 15 mld EUR utraconych dochodów podatkowych.

Źródło: Komisja Europejska

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *